Vacker

Något som jag har reflekterat ganska så mycket över på senaste tiden är begreppet vacker. Snarare vacker människa. Vad en vacker människa är, om det är något som sitter på utsidan eller om det faktiskt är insidan som alla klyschor påstår.

På grund av lite olika händelser i mitt liv som går under rubriken ”Privat”, så har jag kommit fram till att det verkligen ligger något i klyschorna. Är man vacker på insidan så speglas det utåt och vise versa. Jag har en hel del vänner som är omtänksamma så det skriker om det, tar dagen med en positiv inställning och äkta mot sin omgivning. När de ler på riktigt, det är då jag ser vackra människor. Vackra inifrån och ut.

Sedan finns det de, som kan ha så otroligt fint hår, kläder och stil överlag, som kan se supersnygg ut på bild och i verkligheten, men vars personlighet är långt ifrån det jag vill omge mig med. En personlighet som på ett eller annat sätt ser ner på andra människor. Då spelar det ingen roll hur många likes hen får på sina bilder, hur många som uppmärksammar hens skämt. Hen går ändå inte under bemärkelsen ”vacker människa”.

Eftersom att min definition av vacker människa alltså sitter på insidan, så tycker jag att det är något alla borde sträva mot. Jag är lyckligt lottad, för jag har sjukt vackra människor till vänner. Skulle inte byta bort dem för allt i världen, då det praktiskt taget är de som är min värld. Jag är också lyckligt lottad, för att det tidigare nämnda faktum gör att det är enklare för mig att kämpa mot att bli lite omtänksammare, lite snällare och lite vackrare. Varje dag.

981

Min vän Emma. En av de vackraste människorna jag har träffat.

Kommentera

