Nytt liv. Igen.

Nytt liv. Den här gången i Göteborg och som chalmerist inom software engineering.

Jag är faktiskt lite förvånad över hur bra jag trivs på min sektion IT. I och med att jag hade sådan beslutsångest över vilken skola och linje jag skulle välja så var jag fruktansvärt rädd för att IT på Chalmers var ett felval och inte skulle passa mig alls. Det vore att ljuga om jag sa att jag inte kände mig malplacerad första dagen. När jag kom till Götaplatsen kände jag mig så vilsen i havet av människor och det enda jag kunde tänka på var att jag verkligen inte orkade börja om igen. Att jag inte orkade stå och le, vara social mot alla och anstränga mig till max. Istället ville jag tillbaka till mina stockholmare eller düsseldorfare, de som jag redan kände och trivs så bra med. Att jag inte klickade med någon ur nya klassen direkt gjorde ju inte saken bättre och utan foton i lägenheten så blev även den ganska så ensam. Dagen bestod mest bara av tråkig ”första dagen”-information vilket gjorde att man hela tiden skulle lyssna och inte heller hade så gott om tid att prata med de ifrån klassen. Vilket i sin tur medförde att jag fortsatte att känna mig vilsen och ensam.

Jag kan nog inte beskriva nog hur less jag var. Less på att börja om, Less på att livet jag levde i våras var borta. Less på nya livet här. Less på allt.

Men ingen saga utan lyckligt slut och efter två veckor är bilden helt annorlunda. Linjen känns så rätt, den kombinerar en riktigt bra utbildning som kommer ge mig otroligt bra jobbmöjligheter med kurser som jag tycker kommer vara kul att läsa och ser fram emot, hur dumt det än låter. Det är bara en av åtta kurser under första året som jag inte är helförtjust i. Men resten, speciellt Design och Konstruktion av Grafiskt Gränssnitt, ler jag bara jag tänker på. Klassen består av en otroligt stor blandning som jag verkligen, verkligen gillar och fungerar bra tillsammans med. Gemenskapen på hela sektionen har ryktet om sig att vara den bästa på Chalmers och jag kan inte annat än hålla med. Sedan vet jag ju i och för sig inte hur det är på de andra sektionerna, men men.

Och lägenheten vet jag kommer bli grym så fort jag får upp mina bilder och lite andra personliga saker. Köket har jag nästan redan färdigplanerat och när det blir klart kommer jag att trivas som fisken i vattnet. Går nu igenom bilder för att välja ut vilka som ska sättas upp. Klart att det svider till när jag ser bilder från Düsseldorf och från Stockholm, Saknaden är enorm och faktan att det aldrig kommer tillbaka gör mig nästan gråtfärdig nu på kvällskvisten. Det som håller mig uppe är att jag bygger resten av mitt liv här. Jag kommer inte behöva lämna allt om fem månader utan får faktiskt stanna och gå klart min drömutbildning. Det är inte alla som får det.

Kommentera

